Choć ubytek płynu chłodzącego, spowodowany wyciekiem, jest najczęstszym rodzajem awarii, to przyczyn niesprawności układu chłodniczego może być więcej. Skutki niesprawnego działania chłodnicy mogą być bardzo poważne i generować kosztowne naprawy, wynikające nawet z uszkodzenia silnika. O problemach związanych z chłodzeniem, informuje nas zawsze kontrolka. Jej zapalenie się powinno natychmiast zwrócić naszą uwagę. Samochód należy bezwzględnie zatrzymać, a jeśli nie ma takiej możliwości, warto włączyć ogrzewanie, które wyciągnie nieco gorącego powietrza. To jednak chwilowo poprawi sytuację, ostatecznie i tak należy się zatrzymać tak szybko, jak to możliwe. Najczęściej to wyciek płynu jest przyczyną przegrzania się silnika, jednak awaria układu chłodzenia może przebiegać również bez wycieku.

Awaria uszczelki pod głowicą

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą może powodować przedostawanie się płynu do silnika lub do zbiornika z olejem, powodując jego rozrzedzenie i zmianę barwy, co umożliwia diagnozę tego rodzaju awarii. Zmiana koloru oleju na jasnobrązową jest znamienna. Sygnałem alarmującym o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą może być także zbyt duża ilość płynu w zbiorniku wyrównawczym. Warto jednak wiedzieć, że przyczyną nadmiaru płynu w tym zbiorniku może być także zapowietrzenie układu, dlatego przed wymianą uszczelki, warto najpierw odpowietrzyć go, by upewnić się, co do rodzaju awarii.

Zabrudzenie chłodnicy

Chłodnica powinna być zawsze odpowiednio oczyszczona, jednak zdarza się, że jest ona zabrudzona dużą ilością owadów, liści, czy innych zabrudzeń, które uniemożliwiają jej sprawne działanie. W takim wypadku oczywiście konieczne jest usunięcie tych zanieczyszczeń, by przywrócić chłodnicy jej pierwotny stan i funkcję.

Awaria wentylatora

To kolejne z urządzeń w układzie chłodzenia, które może ulec uszkodzeniu i doprowadzić do niesprawnego działania całego systemu. W wentylatorach, w zależności od ich rodzaju, najczęściej dochodzi do spalenia silnika czy uszkodzenia termowłącznika. Czasem ulega też awarii sprzęgło wentylatora – w zależności od jego rodzaju. Bywa, że jedynym wyjściem jest wymiana wentylatora.

Zablokowanie termostatu

Zacięcie się termostatu i praca systemu z pominięciem chłodnicy jest kolejną z przyczyn awarii układu chłodniczego. W takim przypadku cały układ chłodniczy ulega przegrzaniu, z wyjątkiem chłodnicy, która jest zimna. Dzięki sprawdzeniu jej temperatury ostrożnie dłonią można ustalić przyczynę problemów z chłodzeniem.

Uszkodzenie pompy wody

To niezbyt częsta usterka, jednak także ona się zdarza. Zwykle przy wymianie rozrządu, wymieniana jest także pompa, jednak nie zawsze. Warto o tym pamiętać, gdyż pompa także może ulec awarii, na przykład zatarciu. Wtedy oczywiście konieczna jest wymiana pompy na nowe urządzenie.

Zapowietrzenie się układu

W wielu samochodach istnieją systemy, które samodzielnie odpowietrzają układ chłodzenia, jednak zdarza się, że układ nie funkcjonuje prawidłowo, w wyniku zablokowania przepływu płynu chłodzącego przez powietrze. Podobnie jak w przypadku awarii termostatu, chłodnica jest zimna, pomimo grzejącego się układu. Odpowietrzenie go rozwiązuje problem.

Sprawne usunięcie usterki to oczywiście sukces, jednak zanim do tego dojdzie, niezwykle ważna jest diagnoza jej powstania. Tylko najlepsi mechanicy z doświadczeniem są w stanie skutecznie i celnie ocenić przyczynę awarii i efektywnie ją usunąć. Wybierając specjalistów od naprawy układu chłodzenia, zawsze warto wybierać fachowców, którzy mogą się pochwalić wieloma sukcesami i doświadczeniem, szczególnie tych, wyspecjalizowanych w wąskiej dziedzinie, jaką jest naprawa chłodnic.

Allegro Facebook

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij