Układ chłodzenia zapobiega przegrzewaniu się silnika podczas długotrwałej pracy. Ze względu na niezwykle ważną funkcję, jaką spełnia ten układ, warto wiedzieć, jakim awariom może ulegać i jak rozpoznawać te awarie, aby jak najwcześniej wykrywać nieprawidłowości w działaniu układu chłodzenia. Ich wczesna identyfikacja uniemożliwi bowiem doprowadzenie do poważnych szkód, które skutkować mogą drogimi naprawami oraz są w stanie zagrażać życiu i zdrowiu osób korzystających z samochodu.

 

Awarie termostatu

Jedną z najpowszechniejszych awarii układu chłodzenia jest awaria termostatu. O jej zaistnieniu informuje zazwyczaj zaświecenie się kontrolki. Polega ona na tym, że termostat zacina się i zamyka zarówno dostęp płynu do chłodnicy, jak i ujście zbędnych cieczy. Termostat może zaciąć się w ten sposób, żeby pozostać w pozycji otwartej lub w pozycji zamkniętej. Jakie są objawy i jednej, i drugiej usterki?
W przypadku, kiedy zacięty termostat znajduje się w pozycji otwartej, znacznie zmniejsza się komfort jazdy. Termostat, zamiast regulować poziom płynu chłodzącego, pozwala mu na całkowicie swobodny przepływ, wobec czego może go być za dużo. W tej sytuacji przedłuża się proces rozgrzewania silnika oraz znacznie zwiększa się spalanie, szczególnie na krótkich dystansach. Innymi objawami tego rodzaju awarii są kłopoty z dogrzaniem kabiny samochodowej (zauważalne zwłaszcza latem) oraz niskie temperatury na wskaźniku w desce rozdzielczej.

Czym charakteryzuje się inny typ awarii termostatu, czyli zacięcie w pozycji zamkniętej? Jako że jest to awaria odwrotna do poprzednio wymienionej, odwrotne są także i jej symptomy. W przypadku zacięcia się termostatu w pozycji zamkniętej temperatura na desce rozdzielczej będzie się zanadto zwiększać w stosunku do swojego normalnego stanu. O ile awaria termostatu w pozycji otwartej nie jest tak groźna, to awaria termostatu w pozycji zamkniętej może być naprawdę niebezpieczna. Na krótszą metę z awarią termostatu da się poradzić w ten sposób, aby dokonać demontażu urządzenia. Nie jest to jednak wyjście długoterminowe. Dlatego też zepsuty termostat najlepiej zastąpić nowym.

Pozostałe awarie

Do innych problemów związanych z działaniem układu chłodniczego należy między innymi awaria pompy cieczy chłodzącej (która skutkuje nagrzewaniem się silnika do bardzo wysokich temperatur) czy też uszkodzenie elementów wentylatora. Zasadniczo kierowca powinien reagować więc natychmiast, kiedy dostrzeże, że z temperaturą jego samochodu występują jakieś problemy, i nie może lekceważyć sygnałów w tym zakresie. Z dużym prawdopodobieństwem oznaczają one bowiem awarię układu chłodzącego.

Allegro Facebook

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij