Jak zbudowane są chłodnice cieczy?

Chłodzenie cieczy

Obecnie ciężko nam wyobrazić sobie pracę samochodu bądź innej maszyny bez systemu chłodniczego. To chłodnica jest odpowiedzialna za utrzymanie odpowiedniej temperatury układów i sprawia, że nie przegrzewają się one nawet podczas długiej i intensywnej pracy. Niezależnie w jakich warunkach urządzenie pracuje, zadaniem chłodnicy jest utrzymanie temperatury na stałym, optymalnym poziomie. Warto jednak poznać lepiej jak zbudowane są chłodnice.

 

Budowa chłodnicy

Chłodnica jest obecnie jednym z najważniejszych elementów w pojeździe, gdyż bez niej zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura wpływałyby negatywnie na pracę silnika. Szacuje się, że optymalna temperatura cieczy chłodzącej wynosi około 90 stopni Celsjusza. Układ chłodzenia cieczą  jest prostym systemem, którego konstrukcja nie sprawia większych problemów. W centrum całego systemu znaleźć możemy  silnik, który jest „przepleciony” kanałami wodnymi.  Mają one za zadanie ochładzać najbardziej narażone na przegrzewanie się elementy silnika. Dzięki specjalnym przewodom wodnym woda jest odprowadzana ze środka na zewnątrz systemu. Najważniejszą funkcję spełnia tu jednak chłodnica, która to ochładza rozgrzaną ciecz wychodzącą z silnika. Za cały obieg cieczy odpowiedzialna jest pompa. Ciecz powinna ochłodzić się przy pomocy powietrza z zewnątrz, jednak jeżeli tak się nie stanie, uruchomiony zostanie specjalny wentylator, który dodatkowo obniży temperaturę cieczy.

 

Chłodnica sama w sobie nie ma skomplikowanej budowy. Składa się ona z kanałów, na których umieszczone są żeberka. Żeberka te mają za zadanie powiększyć powierzchnię do wymiany ciepła. Konstrukcje chłodnic mogą się od siebie różnić, jednak wszystkie będą zbudowane na podobnej zasadzie –  tak, aby przez chłodnicę mogło przejść powietrze.  W górnej części chłodnicy znajduje się kanał, przez który wlatuje rozgrzana ciecz, natomiast ciecz wychodzi  dołem już schłodzona. Jest to system zintegrowany tak, by w jak najkrótszym czasie możliwe było sprawne ochłodzenie cieczy, która zaraz będzie musiała wracać znowu do silnika.