Najczęstsze usterki w chłodnicach

Chłodzenie silnika jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Jednak, jak każda inna część samochodu, chłodnica może ulegać awariom. W tym artykule przedstawimy trzy najczęstsze problemy związane z chłodnicami samochodowymi, które mogą powodować kłopoty dla kierowców oraz sposób ich rozwiązania. Zachęcamy do lektury!

Czym są uszkodzenia uszczelki głowicy cylindrów?

chłodnica samochodowa

Uszkodzenie uszczelki głowicy cylindrów to jedna z częstszych przyczyn awarii chłodnic. Gdy uszczelka jest uszkodzona, spaliny przedostają się do układu chłodzenia, powodując podwyższenie temperatury płynu chłodniczego. Prowadzi to do przegrzewania się silnika i konieczności jego wyłączenia w celu uniknięcia kosztownych napraw. Objawy uszkodzonej uszczelki to biały dym wydobywający się z rury wydechowej, nadmierne zużycie płynu chłodniczego oraz obecność oleju silnikowego w układzie chłodzenia. W przypadku podejrzenia uszkodzenia uszczelki należy odwiedzić warsztat samochodowy w celu dokładnej diagnostyki i ewentualnej naprawy chłodnicy.

Jakie konsekwencje może mieć przeciek płynu chłodniczego?

Przeciek płynu chłodniczego to kolejny częsty problem związany z chłodnicami samochodowymi. Przecieki mogą wystąpić w wyniku uszkodzeń mechanicznych, korozji czy starzenia się elementów układu chłodzenia. Utrata płynu chłodniczego prowadzi do obniżenia jego poziomu w układzie, a tym samym zmniejsza efektywność chłodzenia silnika. W skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do przegrzania silnika i uszkodzenia jego komponentów.

Czym grozi zatkany termostat?

Termostat to ważny element układu chłodzenia, który kontroluje przepływ płynu chłodniczego między silnikiem a chłodnicą. Gdy termostat działa poprawnie, utrzymuje on stałą temperaturę pracy silnika poprzez regulację przepływu płynu. Jednak z biegiem czasu termostat może ulec zatkanie lub awarii, co prowadzi do niestabilnej pracy silnika oraz jego przegrzewania. Objawy uszkodzonego termostatu to wahania wskazań temperatury silnika, spadek mocy czy nierówna praca silnika. W takim przypadku należy udać się do serwisu samochodowego celem wymiany termostatu na nowy.