Silniki samochodów sportowych oferują bardzo wysokie osiągi, ale też generują niezwykle dużo ciepła, które musi być w jakiś sposób odprowadzane. Chłodnice do samochodów sportowych, aby poradzić sobie z tym trudnym zadaniem, różnią się od chłodnic produkowanych seryjnie. Jakie standardy spełniają chłodnice montowane w samochodach sportowych? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w artykule.

Czym jest chłodnica?

Chłodnica silnika to newralgiczny element układu chłodniczego. Zbudowana jest najczęściej, jako żebrowany panel z siecią pionowych lub poziomych cienkich rurek, które ułatwiają oddawanie ciepła. W górnej części chłodnicy znajduje się kanał, przez który wchodzi rozgrzany płyn chłodniczy. Ochłodzony, wychodzi dołem. Za cały obieg cieczy w układzie chłodniczym odpowiedzialna jest pompa. Chłodnica, dla zwiększenia efektywności, instalowana jest najczęściej tuż za grillem. Podczas jazdy chłodnica jest owiewana chłodnym, nieogrzanym przez silnik powietrzem, co umożliwia wychładzanie cieczy chłodzącej. Dodatkowym elementem umożliwiającym chłodzenie jest wentylator zamontowany przed chłodnicą. Jest on szczególnie przydatny podczas postoju lub jazdy z niską prędkością,  kiedy naturalny pęd powietrza nie jest w stanie dostatecznie schłodzić czynnika chłodzącego. W samochodach sportowych konieczne jest, by utrzymać temperaturę silnika na odpowiednim poziomie, kiedy jest on maksymalnie obciążony, dlatego też budowa chłodnicy jest zupełnie inna niż w autach seryjnych.

Czym różnią się chłodnice sportowe od chłodnic produkowanych seryjnie?

Chłodnice do samochodów sportowych są zazwyczaj większe od chłodnic seryjnych. Większa powierzchnia odprowadza więcej ciepła. Różnią się także budową i materiałami, z jakich są tworzone. Chłodnice do mocno wysilonych silników wykorzystywanych w motorsporcie wykonywane są w całości z aluminium, dzięki czemu są lekkie, sztywne i mają wysoką zdolność do oddawania ciepła. Chłodnice tego rodzaju pozbawione są elementów gumowych oraz wykonanych z tworzywa sztucznego, które mogłyby się uszkodzić na skutek działania wysokiej temperatury.

W chłodnicach sportowych stosowane są również inne płyny chłodnicze, o zdecydowanie wyższej temperaturze wrzenia w porównaniu z tradycyjnymi płynami. Płyny do chłodnic sportowych mogą pracować w zakresie temperatur od -40 do nawet 180 stopni Celsjusza. Warto dodać, że taki płyn nie wypływa negatywnie na silnik podczas zwykłego użytkowania auta.

Dlaczego tak ważny jest wybór odpowiedniej chłodnicy?

Montaż chłodnicy niedostosowanej do obciążeń, jakim poddawany jest silnik samochodu sportowego, może spowodować jego przegrzanie, a w konsekwencji poważną awarię. W naszej firmie oferujemy chłodnice do samochodów sportowych na indywidualne zamówienie. Dzięki dopasowaniu chłodnicy do danych parametrów silnika, wykonywane przez nas podzespoły zapewniają maksymalne wykorzystanie możliwości auta i są bezpieczne dla jednostek napędowych. Samochody wyposażone w nasze układy chłodzące biorą udział w wyścigach, gdzie silniki poddawane są największym testom wytrzymałościowym.

Allegro Facebook

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij