Skraplanie w układach klimatyzacji. Charakterystyka procesu

Klimatyzacja samochodowa

Klimatyzacja powoli staje się podstawowym wyposażeniem każdego nowszego modelu samochodu. Kiedyś była wyznacznikiem luksusu, dziś każdy zwraca uwage dokonując zakupu pojazdu, czy znajduje się ona  w podstawowym wyposażeniu auta. Latem sprawnie działająca w samochodzie klimatyzacja gwarantuje pasażerom  orzeźwiający chłód  i komfort jazdy, a także pełną sprawność psychofizyczną. Zimą, dzięki klimatyzacji można  podnieść temperaturę  wewnątrz pojazdu, aby móc cieszyć się ciepłem i uchronić przed zmarznięciem. Klimatyzacja odpowiedzialna jest nie tylko za wyznaczoną przez Państwa optymalną temperaturę, odpowiada także za wilgotność powietrza i filtrując oczyszcza je. Postaramy się w niniejszym wpisie scharakteryzować  proces skraplania, aby na jego przykładzie przybliżyć Państwu  sposób działania układu klimatyzacji.

 

Co to jest układ klimatyzacji?

Każdy  układ klimatyzacji posiada tzw. część ciepłą oraz część zimną. Zgodnie z zasadą logiki, w części zimnej panują temperatury niskie o raz stosunkowo niskie ciśnienie, które wpływają na działanie czynnika chłodniczego w klimatyzacji samochodowej. Natomiast w części ciepłej, analogicznie występują wysokie, wręcz gorące temperatury oraz wysokie ciśnienie osmotyczne. Z częścią ciepłą połączone są przewody prowadzące do sprężarki powietrza, osuszacza oraz skraplacza. Najogólniej rzecz ujmując, układ klimatyzacji jest odpowiedzialny za kontrolowanie temperatury wewnątrz pojazdu, dlatego za jego pomocą można zmieniać temperaturę wnętrza samochodu zgodnie z Państwa potrzebami. Za pomocą  automatycznego sterownika,  mogą Państwo ustawić wymagana temperaturę, którą będzie sterownik regulował chłodząc lub dogrzewając powietrze, aby pozostała na wyznaczonym poziomie.

 

Charakterystyka procesu skraplania w układach klimatyzacji

W układach klimatyzacji może dochodzić do procesu skraplania się czynnika chłodniczego  w formie gazowej w zamkniętym obwodzie. Oznacza to w praktyce, że przedostaje się on do skraplacza i tym samym oddaje  on ciepło do powietrza znajdującego się we wnętrzu pojazdu. W ten właśnie sposób dochodzi do ogrzania powietrza w pojeździe np. zimą lub późną jesienią.  Powietrze ogrzewane jest przez skraplacz  zbudowany z wielu żeberek, postać gazowa stopniowo zmienia swój stan na ciekły. Czynnik chłodniczy to nic innego jak mieszanina substancji chemicznych, które wykorzystuje się w obiegu chłodniczym do przemian termodynamicznych. Znajdując się w zamknietym obiegu czynnik chłodniczy nieustannie zmienia stan skupienia z lotnego w ciekły, z ciekłego w lotny, za pomocą czego można kontrolować zmiany dotyczące parametrów powietrza wewnątrz pojazdu.  Czynnik chłodniczy  parując (w skraplaczu) pobiera z otoczenia ciepło, skraplając się oddaje je do otoczenia podnosząc temperaturę.